Оберіть центр поруч з вами
+38 (044) 597-87-77
Call-центр
Уповноважений з антикорупційної діяльності
Оберіть центр поруч з вами
TPL_MENU

Послуги у сфері міграції. Об'єктивна оцінка надається тільки їх отримувачами

  • 12.05.2016
  • 13684
Громадська організація «Європа без бар'єрів» у звіті за результатами проведеного у 2015 році моніторингу обслуговування громадян підкреслила найвищі стандарти надання послуг у Центрах обслуговування громадян «Паспортний сервіс» в місті Києві серед усіх досліджуваних об'єктів та найкращі показники за кількістю задоволених респондентів.

Наш співрозмовник — генеральний директор державного підприємства «Документ» Швачко В.А.

Володимире Анатолійовичу, Європейська комісія нещодавно внесла законодавчі пропозиції щодо прийняття рішення про запровадження безвізового режиму для громадян України з біометричними закордонними паспортами. Які складові діяльності ДП «Документ» у сфері міграції?

Відповідно до вимог статті 4 Закону України «Про захист персональних даних», за якими розпорядником персональних даних, власником яких є Державна міграційна служба (ДМС), може бути тільки держпідприємство, яке входить до сфери її управління, ДП «Документ» здійснює підбір і впорядкування відомостей про фізичну особу з використанням заяви-анкети, яка формується для внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру, забезпечує роботу у сфері ІТ-технологій, розробляє програмні продукти, опрацьовує заходи щодо переводу паперових обліків міграційної служби в електронний формат.

Інший напрямок — комплексне обслуговування щодо: передачі громадянином своїх належним чином підготовлених документів суб'єкту надання адміністративних послуг для їх оформлення, у тому числі й видачі біометричних паспортів, проставлення апостилю, звернення до нотаріуса, отримання відповідної довідки, яка витребується при оформленні віз чи працевлаштуванні за кордоном тощо.

Інколи подейкують, що діяльність ДП «Документ» є противоправною, оскільки воно надає адміністративні послуги, що заборонено Законом України «Про адміністративні послуги».

Такі закиди і поруч не знаходяться з нормами законодавства і вони вже спростовувалися. Щоб упевнитися у надуманості цих звинувачень, процитую статтю 1 цього Закону, яка чітко встановлює, що: «адміністративна послуга — результат здійснення владних повноважень суб'єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків такої особи відповідно до закону.» Крапка. ДП «Документ» ніколи не мало і не має таких владних повноважень чи делегованих функцій, які змінюють права або обов’язки особи.

Підприємство надає: по-перше — виключно сервісні послуги, по-друге — лише на добровільних засадах, по-третє - тільки за письмовим звернення громадянина про його обслуговування. Жодного примушування. Наприклад, в місті Києві крім Центру «Паспортний сервіс», функціонує 11 підрозділів міграційної служби для обслуговування громадян, і особа керується лише своїм бажанням. Інша справа, що людей приваблюють наші європейські приміщення та стандарти обслуговування, повна автоматизація процесу, мінімальне витрачання часу, оскільки власні програмні рішення дозволяють збільшити пропускну спроможність у 2−2,5 рази, виключити будь-які корупційні ризики. У першому кварталі 2016 року до «Паспортних сервісів» звернулося понад 80 тисяч громадян, а загалом кількість бажаючих отримати послуги в таких умовах щорічно зростає на 30−40 відсотків.

Але за надані послуги громадянин додатково сплачує 350 гривень, чого не відбувається в підрозділах ДМС при оформленні закордонних паспортів.

Дійсно так, але ще раз підкреслюю, що наші послуги надаються тільки на добровільній основі. А тепер розглянемо це питання всебічно. ДМС діє у законодавчому полі, яке регламентує діяльність органу державної виконавчої влади, в межах бюджетних призначень та в рамках наявної обмеженої штатної чисельності державних службовців. ДП «Документ», не отримуючи жодного бюджетного фінансування, як суб'єкт господарської діяльності керується Господарським кодексом України та Законом України «Про ціни та ціноутворення». Саме за рахунок прибутку орендуються, облаштовуються та утримуються сучасні приміщення, залучається необхідна кількість працівників для обслуговування, здійснюється придбання програмно-технічних комплексів останнього покоління. Уже створено 23 Центри «Паспортний сервіс» із сучасними інформаційними системами, які не мали аналогів в Україні, та подальшого розширення їх мережі. До слова, за останні два роки і до бюджетів різних рівнів нами перераховано майже 100 млн гривень.

Уся фінансова звітність підприємства згідно чинного законодавства знаходиться у публічному доступі.

Опоненти закликають ДП «Документ» до чесної конкуренції, у тому числі з центрами надання адміністративних послуг (ЦНАП), аби ціна за оформлення закордонного паспорта у всіх надавачів у сфері надання адмінпослуг була одна. Яка Ваша позиція із цього приводу?

Закликаючи підприємство до чесної конкуренції, треба бути чесним і по відношенню до нього. Давайте знову все по черзі. Перше, ДП «Документ» надає сервісні послуги, а не адміністративні, і посилатись на сферу адмінпослуг є недоречним. Друге, ЦНАП є робочими органами або підрозділами місцевих державних адміністрацій або органів самоврядування і, на відміну від підприємства, згідно із законодавством вони забезпечуються бюджетним фінансуванням як для матеріально-технічного оснащення, так і для оплати роботи працівників. Третє, при наявному бюджетному бонусі та відсутності організаційних перешкод ЦНАП ніщо не заважає запропонувати людям європейські стандарти обслуговування та ціну оформлення закордонного паспорта меншу, ніж у підприємства. З двох разів вгадайте, яке місце отримання послуг виберуть люди. Ми визнаємо це, оскільки конкуренція і базується на найвищих стандартах обслуговування та задоволенні потреб населення.

Поряд із цим й умови до організації конкуренції повинні бути чесними. Як розглядати підхід одного експерта, який у деяких публікаціях зажадав передачі обладнання міграційної служби ЦНАПам, але оскільки це неможливо через кілька вагомих причин, у тому числі й тому, що це засоби Єдиного державного демографічного реєстру, не знайшов нічого кращого, як звинуватити ДМС у змушуванні органів самоврядування самим купувати для своїх центрів робочі станції. Та це й є їх прямим обов’язком згідно із вимогами статей 12,18 Закону України «Про адміністративні послуги» та нормами Примірного положення про ЦНАП, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 20 лютого 2013 року № 118.

І наостанок щодо перспективної організації роботи ДП «Документ». При виваженому державному підході для запобігання корупційних ризиків у сфері міграції Центри «Паспортний сервіс» без жодних бюджетних витрат можуть бути трансформовані у фронт-офіс ДМС щодо прийому документів у суб'єктів звернення з відокремленням клієнта від посадової особи, яка приймає рішення у Центрі обробки документів.

Такий підхід і передбачає законопроект № 3224, який знаходиться на розгляді у Верховні Раді України.